Monday, August 14, 2006

Kisah 4 lilin...


Ada empat lilin menyala, sedikit demi sedikit habis meleleh .
Suasana begitu sunyi , sehingga terdengarlah percakapan mereka ;

Yang pertama berkata ...
* AKU ADALAH DAMAI , namun manusia tak pernah mampu menjagaku .
Maka lebih baik aku mematikan diriku saja !
Maka sedikit demi sedikit lilin itu padam .

Yang kedua berkata....
* AKU ADALAH IMAN , sayang aku tak berguna lagi .
Manusia tak mau mengenalku , untuk itulah tak ada gunanya lagi aku untuk tetap menyala .
Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya .

Dengan rasa sedih , giliran lilin ke tiga bicara ....
* AKU ADALAH CINTA , tak mampu lagi manusia untuk tetap menyala dengan cinta .
Manusia tidak lagi memandang dan menganggapku berguna , mereka saling membenci , bahkan mereka membenci yang memcintainya , membenci keluarganya !
Tanpa menunggu waktu yang lama , maka matilah lilin ke tiga .

Tanpa terduga.....

..
Seorang anak masuk ke dalam kamar , dan melihat tiga lilin telah padam .
karena takut akan kegelapan ....maka ia berkata ,
Ekhh , apa yang terjadi ? kalian harus tetap menyala , aku takut dalam kegelapan!!
lalu ia menangis tersedu sedu .

Dengan terharu lilin ke empat berkata .....
*Jangan takut , jangan menangis ........selama aku masih ada dan tetap menyala kita akan tetap dapat menyalakan ke tiga lilin itu lagi , AKULAH HARAPAN !

Dengan mata bersinar , sang anak mengambil lilin HARAPAN , lalu menyalakan ke tiga lilin lainnya .

Apa yang tidak pernah mati hanyalah HARAPAN yang ada pada diri kita ....
dan masing-masing kita semoga dapat menjadi alat seperti sang anak tersebut . yang dalam situasi apa pun mampu menghidupkan kembali 'IMAN , DAMAI , CINTA dengan HARAPANNYA !!

No comments: